FANDOM

Outlast
[[Plik:LogoOutlast|250px]]
Producent Red Barrels Games
Wydawca Red Barrels Games
Data wydania 4 września 2013
Gatunek Survival horror
Platforma PC, PlayStation 4, Xbox One
Wymagania Procesor 2,8 GHz

3 GB RAM karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 460 lub lepsza) 5 GB HDD Windows XP/Vista/7/8

Dodatek Outlast: Whistleblower
Sequel Outlast 2

Outlast- gra survival horror stworzona i wydana przez firmę Red Barrels Games. Została wydany w dniu 4 września 2013 roku na PC o systemie Windows, PlayStation 4 i Xbox One w dniu 18 czerwca 2014. Bezpośredni prequel gry Outlast: Whistleblower, został wydany w dniu 6 maja 2014 roku na PS4 i PC, a w dniu 19 czerwca 2014 roku na Xbox One. Po całkowitym sukcesie gry w październiku 2014 jeden z pracowników wówczas dwunastoosobowego studia Red Barrels Games potwierdził rozpoczęcie prac nad sequelem noszącym tytuł Outlast 2, który ma zostać wydany w jesieni 20

Miles Upshur, niezależny dziennikarz, dostaje cynk od anonimowego źródła o Zakładzie psychiatrycznym Mount Massive,która jest zarządzana przez Murkoff Corporation. W momencie uzyskania dostępu do budynku, odnajduje ciała personelu porozrzucane po korytarzach i zbiegłych więźniów, nazywanymi ,,wariatami" na terenie szpitalu. Idąc dalej spotyka umierającego oficera, który w swych ostatnich chwilach opowiada MIlesowi o tym, by wydostał się jak najszybciej ze szpitala, póki może. Wychodząc, Upshur zostaje zaatakowany przez potężnego więźnia imieniem Chris Walker, który rzuca go przez okno w dół do przedsionka. Po odzyskaniu przytomności, spotyka ,,Ojca Martina", więźnia, który wierzy, że jest księdzem. Martin mówi dziennikarzowi, że został wysłany przez samego Boga, aby być świadkiem jego kultu i przez to musi pozostać w szpitalu psychiatrycznym, a następnie główny bohater traci przytomność.

Po przebudzeniu, protagonista rozpoczyna swoją próbę znalezienia wyjścia z budynku, unikając ataków innych więźniów. Jednak próbując odblokować główne drzwi, zostaje napadnięty i przez Martina, który ponownie stwierdza, że musi pozostać w szpitalu psychiatrycznym i zostać świadkiem wydarzeń. MIles mdleje i zostaje przeniesiony do ,,jego pokoju".

Upshur jest zmuszony wydostać się kanałami. Dziennikarz napotka parę szaleńców, ale najbardziej interesujący są bliźniacy, którzy wyrażają chęć zabicia i zjedzenia go. Jednak duet powstrzyma się od atakowania w tej chwili, ponieważ Martin poprosił ich, aby nie zaszkodzić głównemu bohaterowi. Protagonista udaje się kanałami, unikając ataków wrogich więźniów, w końcu dotarł do pryszniców.

Próbuje uciec przez prysznice,ale jednak zostanie zaatakowany po raz kolejny przez Walkera i ucieka przez otwory wentylacyjne. Wędruje dalej przez budynek, Miles wkrótce zostaje ścigany przez kilku więźniów, ale ucieka poprzez windę tylko ,że zostaje złapany przez jednego z lekarzy szpitalu, Dr. Rick Tragera, który go usypia. Trager przypina dziennikarza do wózka inwalidzkiego i obcina jego dwa palce za pomocą dużej pary nożyc. Główny bohater ucieka i zdobywa klucz do windy, ale przeszkodza mu Trager, lecz jednak protagonista wdaje się w szarpaninę i wypycha Doktora za drzwi windy w ten sposób pozbawiając go życia.

Odbiór gry Edytuj

Gra spotkała się z pozytywnymi reakcjami recenzentów, uzyskując według agregatora Metacritic średnią ocen 80/100 punktów oraz 79,95% według serwisu GameRankings. Redaktor strony Gry-Online, Tomasz Chmielik, pochwalił atmosferę rozgrywki i fabułę, natomiast skrytykował wygląd modeli postaci oraz błędy w grze.

Whistleblower Edytuj

6 maja 2014 ukazał się oficjalny dodatek (DLC) do gry Outlast, noszący tytuł Whistleblower (pol. donosiciel). Podobnie jak podstawowa część przeznaczony jest na komputery osobiste i PS4. Jest to prequel gry. Przedstawia historię z punktu widzenia pracownika zakładu, po którego donosie do zakładu przybywa Miles Upshur. Podobnie jak Outlast, dodatek Whistleblower jest grą liniową, wykorzystującą „białe plamy” w fabule, mroczną oprawę graficzną, sugestywne efekty dźwiękowe oraz tzw. jumpscare.